Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over Vivent langer Thuis of één van de samenwerkingspartners? Wij hebben de meest gestelde vragen voor u op een rijtje gezet. Staat uw antwoord hier niet tussen? Neem dan telefonisch contact op via 088 – 163 7360 of stuur een e-mail naar langerthuis@vivent.nl.

 

 

Viventpas

Hoe kan ik de Viventpas aanvragen?

U kunt de Viventpas aanvragen door te bellen naar 088 – 163 73 60 of door het aanmeldformulier op de website in te vullen.

Hoe kan ik een wijziging in mijn gegevens doorgeven?

Een wijziging kunt u schriftelijk of telefonisch doorgeven. Enerzijds via de mail,  het contactformulier of een wijzigingsformulier. Het wijzigingsformulier kunt u vervolgens mailen naar LangerThuis@vivent.nl.

Of telefonisch via 088 -163 7360. Vergeet hierbij niet uw klantnummer te vermelden. Het klantnummer vindt u op de Viventpas. Een wijziging in bankrekeningnummer kan alleen via een ondertekend wijzigingsformulier in behandeling genomen worden.

Hoe meld ik me aan voor een bijeenkomst?

Op de evenementenpagina kunt u zich via het aanmeldformulier voor een bijeenkomst aanmelden. Direct na de aanmelding ontvangt u een bevestiging. Een aanmelding geldt als registratie. U ontvangt dus geen ‘entreekaartje’ per mail of per post. Of u meldt zich aan via 088 -163 6370 en geeft aan voor welk evenement (en met hoeveel personen) u zich wilt aanmelden.

Heb ik een Viventpas nodig om zorg te kunnen ontvangen van Vivent?

Nee, u heeft geen Viventpas nodig om zorg te ontvangen van Vivent. Vroeger was u lid van het Wit-Gele Kruis en toen moest u lid zijn om zorg te kunnen ontvangen (zoals krukken lenen, kraamzorg). Iedereen die in Nederland woont of werkt, heeft recht op zorg uit het basispakket. Dit is geregeld in de Zorgverzekeringswet (Zvw). Dit geldt al langer en staat los van de start van de ledenorganisatie. U kunt met uw Viventpas gebruik maken van de kortingen bij onze samenwerkingspartners, het gratis bezoeken van onze bijeenkomsten en evenementen, ontvangen van de mini-magazines en het jaarlijkse magazine.

Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Het lidmaatschap zegt u vóór 1 november van het betreffende jaar op. Dit doet u bij voorkeur schriftelijk via het invullen van het contactformulier of via een mail naar langerthuis@vivent.nl.

Of anders telefonisch via 088 – 163 7360. Als u na 1 november opzegt, bent u het automatisch het volgend kalenderjaar nog lid.  Er vindt geen terugbetaling van de jaarcontributie van het lopende kalenderjaar plaats. Wie lid wordt, is minimaal een volledig kalenderjaar lid.

Zorgverzekering VGZ

Ik heb inhoudelijke vragen over de collectieve zorgverzekering van VGZ. Waar kan ik de informatie vinden?

Alle informatie over de collectieve zorgverzekering van VGZ in samenwerking met Vivent langer Thuis kunt u vinden op de speciale Vivent Langer Thuis site: https://www.vgz.nl/zorgverzekering/collectieve-zorgverzekering/viventpas

Of stel uw vragen via 088 – 163 7000 aan Vivent of mail naar langerthuis@vivent.nl

Ik wil mijn aanvullende verzekering wijzigen

U kunt uw aanvullende verzekeringen tot en met 31 januari van het nieuwe jaar wijzigen. Wilt u uw aanvullende verzekering opzeggen? Dat kan tot en met 31 december.

Geef uw wijziging door in Mijn VGZ (inloggen met DigiD) of telefonisch via de klantenservice.

Ik wil overstappen naar de collectieve zorgverzekering van VGZ . Hoe doe ik dat?
  • Kies de basisverzekering die bij u past. U kunt kiezen uit 3 varianten: VGZ Basis Keuze, VGZ Ruime Keuze en VGZ Eigen Keuze.
  • Kies de aanvullende verzekering VGZ Zorgt en/of Tandverzekering.

Klik hier om online de premie te berekenen, de dekking en vergoedingen in te zien en de verzekering af te sluiten.

 

Ik wil overstappen, maar ik ben niet zo digitaal vaardig.

U kunt ook telefonisch contact opnemen met VGZ op 0900- 8490  (gebruikelijke belkosten).

Bereikbaarheid:
Maandag t/m vrijdag: 08.00 tot 20.00 uur
Zaterdag: 09.00 tot 13.00 uur

Kan ik het lidmaatschapsgeld declareren? En wat is daarvoor nodig?

Als u een aanvullende verzekering heeft mag u per jaar één lidmaatschap bij een patiëntenvereniging, thuiszorg- of ouderenorganisatie per verzekerde tot maximaal € 25, 00 declareren.

Nodig:
1. Factuur van de betaling van het lidmaatschap met daarop de onderstaande informatie. (Ontbrekende informatie mag u handmatig toevoegen.

  • naam van de organisatie
  • uw lidmaatschapsnummer (dit staat op uw Viventpas)
  • uw klantnummer, naam en geboortedatum van de zorgverzekering bij VGZ
  • de looptijd van het lidmaatschap (periode en jaar)
  • het bedrag van het lidmaatschap dat u heeft betaald

2. Een kopie van het bewijs van inschrijving*** of  een betalingsbewijs van de factuur.

*** Vivent Langer Thuis kan helaas geen bewijs van inschrijving overleggen

Waar kan ik de factuur van het lidmaatschapsgeld opvragen voor een declaratie bij VGZ?

Dit kan telefonisch via 088 – 163 7360 of via de mail naar langerthuis@vivent.nl

Vermeld bij uw aanvraag de naam waarop het lidmaatschap staat, het lidmaatschapsnummer en het jaar waarover u de factuur wilt aanvragen.  Vanaf het jaar 2020 is het lidmaatschap van de ledenservice te declareren. Zelfs tot drie jaar na datum nota, is de factuur te declareren. Het declareren is niet eenmalig, dit kunt u ieder jaar doen.

U kunt vóór het einde van het jaar, nog geen declaratie indienen voor het volgend kalenderjaar. VGZ zal deze dan afkeuren.

Wanneer krijg ik te horen of mijn declaratie is goedgekeurd of afgewezen?

Bij een declaratie via de VGZ Zorg app, krijgt u binnen vier werkdagen bericht. Een declaratie per post duurt 10 werkdagen.

Alarmering

Hoe kan ik alarmering aanvragen?

U kunt 24 uur per dag een aanvraag voor alarmering indienen via een aanmeldformulier op de website. Via Vivent kunt u gebruik maken van twee organisaties die personenalarmering aanbieden: FocusCura en CSI service.

Hoe krijgen jullie toegang tot mijn woning als ik hulp nodig heb?

U spreekt zelf af met de alarmcentrale hoe de medewerker van Vivent toegang kan krijgen tot uw woning in geval van nood.

Ik heb geen contactpersoon in mijn nabije omgeving, wie komt mij dan helpen?

Mocht u geen contactpersoon in uw nabije omgeving hebben, dan biedt Vivent u de mogelijkheid om geholpen te worden door een medewerker van Vivent. De toegang tot de woning dient wel geregeld te zijn en bekend bij de alarmcentrale.

Wat is de procedure bij een alarmoproep?

Er kan een keuze gemaakt worden tussen sociale alarmopvolging met uw eigen contactpersoon en professionele alarmopvolging van Vivent. Voor welke vorm van alarmering u ook kiest, de meldcentrale is 24 uur per dag bereikbaar voor het afhandelen van alarmoproepen en meldingen.

Op het moment dat u via uw zender om hulp roept en uw melding binnenkomt, zien de verpleegkundig centralisten uw persoonlijke gegevens op hun computerscherm in beeld. U hoort hen met u praten via uw alarmapparaat. Vervolgens kunnen zij snel beoordelen welke hulp ingeroepen moet worden en regelen dit direct.

Wordt de alarmering van Vivent vergoed door de zorgverzekering?

Als u wilt nagaan of u in aanmerking komt voor een gedeeltelijke vergoeding via uw zorgverzekeraar, is het goed u te realiseren dat alle zorgverzekeraars zich bij de beoordeling van een aanvraag vergoeding personenalarmering houden aan het Regelement hulpmiddelen 2016, onderdeel van de verzekeringsvoorwaarden. U kunt zelf bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden informeren.

Ik heb thuiszorg van een andere organisatie. Kan Vivent dan toch de alarmopvolging doen?

De richtlijn is dat het aan de zorgaanbieder is om opvolging te geven aan alle zorgvragen; dus ook als het gaat om professionele alarmopvolging. U kunt bij uw eigen zorgorganisatie alarmering en alarmopvolging aanvragen.

Meer informatie over alarmering

Hier vindt u meer informatie over alarmering van onze samenwerkingspartners Focuscura of CSI.

Maaltijdservice

Hoe krijg ik als lid van Vivent Langer Thuis korting op de maaltijdservice?

U ontvangt korting op de maaltijdservice door deze via Vivent Langer Thuis aan te vragen. U heeft de keuze uit twee aanbieders. Maaltijd Thuis levert zowel verse als diepvriesverse maaltijden aan huis.

Maaltijdleverancier Vers aan Tafel levert diepvriesverse maaltijden.  Kijk hier voor beider mogelijkheden. Houd bij het bestellen van de maaltijden uw Viventpas (en klantnummer) bij de hand.

Hoe werkt de maaltijdservice van Vivent?

Uw bestelde gerechten worden wekelijks op een vast tijdstip door een vaste bezorger bij u thuisbezorgd. U kunt de maaltijden bewaren in de koelkast of diepvries en verwarmen in de magnetron of oven.

Wie verzorgt de maaltijdservice van Vivent?

Vivent werkt voor de maaltijdservice samen met aanbieders Maaltijd Thuis en Vers aan Tafel.

Thuiszorgwinkels

Hoe krijg ik via Vivent korting bij de thuiszorgwinkel?

Vivent heeft een samenwerking met Vegro en Medicura. Door uw Viventpas te vertonen bij de Zorgwinkels van Vegro of Medicura ontvangt u 10% korting op de aankoop van artikelen.

Online kunt u bij Medicura gebruikmaken van de kortingscode. De kortingscode vindt u op de pagina ‘voor leden”. Of u neemt contact op met de collega’s bij de Vraagbaak (088- 163 7000) of u stuurt een mail naar langerthuis@vivent.nl

Zij kunnen uw lidmaatschap controleren en de code doorgeven.

Waar vind ik de thuiszorgwinkels waarmee Vivent een samenwerking heeft?

De dichtstbijzijnde zorgwinkel van Vegro bevindt zich in ‘s-Hertogenbosch (west). In de buurt van de Helftheuvel. U kunt hier gratis parkeren.

Vegro Zorgwinkel

Boschmeersingel 137, 5223 HH ‘s-Hertogenbosch

__________________________________________________

De Zorgwinkels van Medicura bevinden zich op de volgende adressen bij u in de buurt:

Thuiszorgwinkel ‘s-Hertogenbosch
Jeroen Bosch Ziekenhuis
Henri Dunantstraat 1
5223 GZ ‘s-Hertogenbosch

Thuiszorgwinkel Boxtel
Liduinahof 35
5281 AD Boxtel

Thuiszorgwinkel Oss
Plein Zwanenberg
Gezondheidslaan 1
5342JW Oss

Thuiszorgwinkel Uden
Bernhoven Ziekenhuis
Nistelrodeseweg 10
5406 PT Uden